Bij de start van een onderneming mogen de reeds eerder privé aangekochte bedrijfsmiddelen (Computers, buro, kasten, gereedschap etc.) in de boekhouding worden opgenomen tegen de waarde in het economisch verkeer. Door middel van afschrijving van deze posten komen deze kosten alsnog ten laste van het resultaat van de onderneming. Een ZZP’er heeft er dus belang bij om zoveel mogelijk spullen tegen een zo hoog mogelijke waarde in te brengen.
BTW bedrijfsmiddelen
De over deze bedrijfsmiddelen reeds betaalde BTW kan teruggevraagd worden bij de Belastingdienst, wanneer tenminste bij de aankoop de zaken al bestemd waren voor het bedrijf. Bij activa die jaren geleden gekocht zijn zal dit niet erg aannemelijk zijn. Bij activa die enkele maanden geleden aangeschaft zijn, zal dit weinig tot geen problemen geven. De BTW mag slechts in aftrek worden gebracht over het tijdvak waarin de factuur voor de bedrijfsmiddelen ontvangen werd. Als dit tijdvak reeds verstreken is dan kan per brief alsnog om een teruggave gevraagd worden.
Bert Becker is naast advocaat ook fiscalist en helpt u graag bij het optimaal opstarten van uw onderneming.