Betaalde ranking op online platformen

Gepubliceerd op: 04/03/2021

Nijverheidsweg 7
2102 LJ Heemstede
+31(0)23 – 531 0060

Haarlem

Kennemerplein 13D
2011 MH Haarlem
+31(0)23 – 531 0060

Utrecht

Hooghiemstraplein 167
3514 AZ Utrecht
+31(0)30 – 271 8844

info@hautlegal.nl

Leestijd: 2 minuten

Consumenten struinen online platformen af op zoek naar de beste koop. Maar de consument klikt vaak op de een van de hoogst weergegeven zoekresultaten. De volgorde van deze zoekresultaten heeft dus grote invloed op een aankoop. Bedrijven willen dan ook graag hoog in de zoekresultaten komen. Bij veel platformen kan een bedrijf een hogere ranking krijgen door het platform (extra) te betalen (‘betaalde ranking’). Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan juist dit misleidend zijn voor de consument.

Nieuwe wet
Er is een Europese richtlijn aangenomen waarin bepaalde expliciete transparantie-eisen zijn opgenomen. Deze richtlijn gaat ook gelden voor betaalde plaatsingen in een ranking. Op 28 november as. moet de richtlijn in de Nederlandse wet zijn opgenomen.

Transparantie
Volgens de ACM moeten platformen richting de consument transparant zijn over betaalde ranking. Zijn zij dat niet, dan kan sprake zijn van misleiding van de consument. De ACM heeft voorwaarden opgesteld en in de leidraad Bescherming van de online consument opgenomen. Als een platform voldoet aan al deze voorwaarden, is het voldoende transparant en handelt het niet misleidend. Het platform
– geeft voldoende duidelijk aan welke criteria het gebruikt bij het bepalen van de volgorde;
– informeert de consument duidelijk en prominent als de volgorde van de zoekresultaten wordt beïnvloed door de (financiële) relaties;
– geeft ‘tegen betaling’ zoekresultaten een voldoende duidelijk label;
– onderscheidt ‘tegen betaling’ zoekresultaten voldoende duidelijk van ‘niet tegen betaling’ zoekresultaten;
– houdt zich aan alle bovenstaande voorwaarden bij alle manieren van zoeken.

Conclusie
Veel van de regels rondom consumentenbescherming zien op bescherming van de consument tegen misleiding. Wil je online producten of diensten verkopen aan consumenten, zorg er dan voor dat je transparant ben de consument volledig informeert.

Zie voor meer informatie over de verkoop via online platformen https://hautlegal.nl/expertise/handel-en-contracten/. Wil je meer weten over dit onderwerp of over andere onderwerpen met betrekking tot online verkoop? Stuur mij dan een e-mail via janneke@hautlegal.nl of bel naar 06 248 10 629. Ik denk graag met je mee!

Interessant artikel?

Deel dit artikel via onderstaande kanalen:
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Janneke Mobron

Advocaat sinds 2007 en partner, gespecialiseerd in mededingingsrecht, franchise-, agentuur- en distributie-overeenkomsten.

Kom in contact
Door dit formulier te verzenden, ga je akkoord met de opslag én verwerking van jouw persoonsgegevens door HAUT Legal & Tax. Privacyreglement.
Werkgever en werknemer
Leestijd: 2 minuten STAP staat voor Stimulans ArbeidsmarktPositie en vat het doel van de subsidie samen. Het STAP-budget wordt ingevoerd om werkenden de mogelijkheid te geven om scholing te volgen en zo te werken aan de eigen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid,…
13-04-2021
Ondernemingen, aandeelhouders en bestuurder
Leestijd: 3 minuten Het komt helaas wel eens voor dat een klant een factuur onbetaald laat en vervolgens (wegens gebrek aan baten) zonder nadere berichtgeving de onderneming ontbindt, waardoor deze ophoudt te bestaan. Dit betekent echter lang niet altijd dat de…
10-04-2021
Teruggebeld worden na werktijd?
Siebert-Becker

Siebert & Becker is nu Haut Legal & Tax

Vanaf 3 maart 2020 gaat Siebert & Becker verder onder de naam HAUT Legal & Tax. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten