Betaalde ranking op online platformen

Consumenten struinen online platformen af op zoek naar de beste koop. Maar de consument klikt vaak op de een van de hoogst weergegeven zoekresultaten. De volgorde van deze zoekresultaten heeft dus grote invloed op een aankoop. Bedrijven willen dan ook graag hoog in de zoekresultaten komen. Bij veel platformen kan een bedrijf een hogere ranking krijgen door het platform (extra) te betalen (‘betaalde ranking’). Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan juist dit misleidend zijn voor de consument.

Nieuwe wet
Er is een Europese richtlijn aangenomen waarin bepaalde expliciete transparantie-eisen zijn opgenomen. Deze richtlijn gaat ook gelden voor betaalde plaatsingen in een ranking. Op 28 november as. moet de richtlijn in de Nederlandse wet zijn opgenomen.

Transparantie
Volgens de ACM moeten platformen richting de consument transparant zijn over betaalde ranking. Zijn zij dat niet, dan kan sprake zijn van misleiding van de consument. De ACM heeft voorwaarden opgesteld en in de leidraad Bescherming van de online consument opgenomen. Als een platform voldoet aan al deze voorwaarden, is het voldoende transparant en handelt het niet misleidend. Het platform
– geeft voldoende duidelijk aan welke criteria het gebruikt bij het bepalen van de volgorde;
– informeert de consument duidelijk en prominent als de volgorde van de zoekresultaten wordt beïnvloed door de (financiële) relaties;
– geeft ‘tegen betaling’ zoekresultaten een voldoende duidelijk label;
– onderscheidt ‘tegen betaling’ zoekresultaten voldoende duidelijk van ‘niet tegen betaling’ zoekresultaten;
– houdt zich aan alle bovenstaande voorwaarden bij alle manieren van zoeken.

Conclusie
Veel van de regels rondom consumentenbescherming zien op bescherming van de consument tegen misleiding. Wil je online producten of diensten verkopen aan consumenten, zorg er dan voor dat je transparant ben de consument volledig informeert.

Zie voor meer informatie over de verkoop via online platformen https://hautlegal.nl/expertise/handel-en-contracten/. Wil je meer weten over dit onderwerp of over andere onderwerpen met betrekking tot online verkoop? Stuur mij dan een e-mail via janneke@hautlegal.nl of bel naar 06 248 10 629. Ik denk graag met je mee!

Heeft u een juridisch probleem?

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Onze advocaten staan u graag te woord.

Gerelateerde artikelen

Faillissement en herstructurering

Victor Kruit bij BNR Nieuwsradio

V.H.B. (Victor) Kruit is onlangs te gast geweest in de boeiende podcast ‘Onder curatoren’ van BNR Nieuwsradio. In deze aflevering duikt Victor diep in het intrigerende verhaal van Koopjedeal, van de opkomst tot de ondergang en de uiteindelijke doorstart. Victors vermogen om complexe juridische kwesties begrijpelijk en boeiend te maken

Lees verder »

Akkoord in faillissement

Wanneer een faillissement wordt uitgesproken, heeft (het bestuur van) de gefailleerde de mogelijkheid om verzet of hoger beroep in te stellen om het faillissement ongedaan te maken. Lukt dit niet en blijft het faillissement van kracht, dan is het aanbieden van een faillissementsakkoord een mogelijkheid om het faillissement te laten

Lees verder »

Aandeelhoudersgeschillen in een BV

Met enige regelmaat worden wij door aandeelhouders (die soms ook bestuurders zijn) van een besloten vennootschap (B.V.) benaderd met de vraag of wij hen kunnen bijstaan in een geschil dat zij hebben met hun mede-aandeelhouder(s) c.q. compagnon(s). De meeste punten waar aandeelhouders over van mening verschillen, betreffen de verdeling van

Lees verder »

Heeft u een juridisch probleem?

Wij helpen u graag verder. Vul gerust onderstaan formulier in en wij bellen u z.s.m. terug. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten