De eigen aanvraag van het faillissement tijdens de coronacrisis

Gepubliceerd op: 09/04/2020

Nijverheidsweg 7
2102 LJ Heemstede
+31(0)23 – 531 0060

Haarlem

Kennemerplein 13D
2011 MH Haarlem
+31(0)23 – 531 0060

Utrecht

Hooghiemstraplein 167
3514 AZ Utrecht
+31(0)30 – 271 8844

info@hautlegal.nl

Leestijd: 2 minuten

Gevolg ontbreken fysieke zitting

De financiële en economische gevolgen van Covid-19 zijn op alle niveaus voor ondernemers duidelijk voelbaar. Een ondernemer ziet een eigen faillissement over het algemeen niet als een gewenst eindstation. Helaas kan de aanvraag van het eigen faillissement soms onoverkomelijk zijn. In dit artikel licht ik toe hoe de aanvraag van het eigen faillissement van een naamloze of besloten vennootschap gedurende de coronacrisis in zijn werk gaat.

Op dit moment vinden geen fysieke zittingen plaats. Faillissementsaanvragen worden nog steeds inhoudelijk behandeld, maar dan zonder een fysieke zitting. De aanvraag wordt schriftelijk behandeld en uitgesproken. In enkele gevallen vindt behandeling plaats via een telefonische- of digitale verbinding.

Doordat een fysieke zitting ontbreekt, kan de aanvraag van het faillissement niet meer worden aangevuld tijdens de zitting. Dit houdt in dat bij de aanvraag van het faillissement alle vereiste stukken in de juiste vorm moeten worden bijgevoegd. Als één van de stukken ontbreekt, wordt het verzoek niet in behandeling genomen.

Vereisten aanvraag eigen faillissement

Via dit formulier kan een bestuurder of een rechtsgeldige vertegenwoordiger de faillissementsaanvraag van zijn onderneming opstellen. Voeg de volgende stukken toe:

• Schuldenlijst en debiteurenlijst van de rechtspersoon;
• Korte omschrijving van de oorzaak van de financiële problemen;
• Kopie geldig legitimatiebewijs;
• Origineel gewaarmerkte uittreksel(s) KvK van de rechtspersoon tot aan de natuurlijke persoon;
• Gewaarmerkt kopie van de statuten;
• Origineel aandeelhoudersregister;
• Notulen besluit tot faillietverklaring van de algemene of bijzondere vergadering van aandeelhouders. Let er hierbij op dat de handtekeningen van de aandeelhouders origineel moeten zijn.

De eigen aanvraag van het faillissement en de bijbehorende stukken moeten in tweevoud bij de bevoegde rechtbank worden ingediend.

Heb je vragen over (het aanvragen van) een eigen faillissement, neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen graag. Nicky is te bereiken via 06 57 11 27 31 of via Nicky@hautlegal.nl

Interessant artikel?

Deel dit artikel via onderstaande kanalen:
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Nicky Jansen

Advocaat sinds 2019, curator, gespecialiseerd in insolventierecht en arbeidsrecht.

Kom in contact
Door dit formulier te verzenden, ga je akkoord met de opslag én verwerking van jouw persoonsgegevens door HAUT Legal & Tax. Privacyreglement.
Werkgever en werknemer
Leestijd: 2 minuten STAP staat voor Stimulans ArbeidsmarktPositie en vat het doel van de subsidie samen. Het STAP-budget wordt ingevoerd om werkenden de mogelijkheid te geven om scholing te volgen en zo te werken aan de eigen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid,…
13-04-2021
Ondernemingen, aandeelhouders en bestuurder
Leestijd: 3 minuten Het komt helaas wel eens voor dat een klant een factuur onbetaald laat en vervolgens (wegens gebrek aan baten) zonder nadere berichtgeving de onderneming ontbindt, waardoor deze ophoudt te bestaan. Dit betekent echter lang niet altijd dat de…
10-04-2021
Teruggebeld worden na werktijd?
Siebert-Becker

Siebert & Becker is nu Haut Legal & Tax

Vanaf 3 maart 2020 gaat Siebert & Becker verder onder de naam HAUT Legal & Tax. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten