Doorstart na faillissement

Faillissement aanvragen

HAUT Legal & Tax heeft uitgebreide ervaring en expertise op het gebied van het faillissementsrecht. De curatoren en advocaten van HAUT Legal & Tax zijn betrokken (geweest) bij grote en spraakmakende faillissementen, herstructureringen en saneringen. Wij begeleiden als advocaat zowel ondernemingen in (financiële) moeilijkheden, leveranciers en andere partijen die met een in financieel zwaar weer verkerende onderneming te maken krijgen. Daarnaast treden wij regelmatig op als curator in faillissementen en als bewindvoerder in surseances van betaling.

Buitengerechtelijk akkoord

Wij staan u graag terzijde bij deze uitdaging. Ook daarbij kunnen wij vooraf met u goede (financiële) afspraken maken. Neem contact op met Janthijn Siebert op 0619934330 of mail naar janthijn@siebert-becker.nl

Wat betekent failliet gaan?

Simpel gesteld betekent failliet gaan dat u de gang van zaken binnen uw bedrijf definitief niet meer in eigen hand heeft. De curator is de baas! Voor een doorstart heeft u de curator nodig en zulks niet in de laatste plaats omdat de onderhandelingen voor een doorstart met de curator (en veelal ook met de Bank als hypotheek- en/of pandhouder) plaatsvinden. Een doorstart kan juist hierop vastlopen aangezien deze factor moeilijk te beïnvloeden is. Een helder plan helpt wel.

Doorstart na faillissement: wat is er mogelijk?

Failliet gaan en een doorstart maken komt onder andere in beeld wanneer u als ondernemer voor een informele reorganisatie (herstructurering van bedrijfsactiviteiten en financiële herstructurering) geen tijd of geld meer heeft. Toch ziet u nog wel heil in het voortzetten van de onderneming, maar dan wel in afgeslankte vorm.

Succesvolle doorstart maken na faillissement

Vaststaat dat een succesvolle doorstart maar één keer kan en binnen een kort tijdsbestek dient plaats te vinden. Het bedrijf moet immers nadat het faillissement is uitgesproken blijven doordraaien. Voorkomen moet worden dat belangrijke klanten en leveranciers bij lang getreuzel overstappen naar uw concurrent of dat werknemers een andere baan aanvaarden. Een paar belangrijke punten waarmee met een doorstart rekening moet worden gehouden zijn:
  • weeg de risico’s steeds goed af;
  • aarzel niet om specialisten in te schakelen, aangezien zij eerder in staat zijn een doorstart binnen een kort tijdsbestek te realiseren;
  • analyseer vooraf goed welke activiteiten het verlies hebben veroorzaakt en wat de renderende activiteiten zijn;
  • informeer vooraf key-medewerkers over de plannen voor een doorstart;
  • doe aan cherry-picking en neem enkel het personeel mee over die onmisbaar zijn in de aanvangsfase van de doorstart;
  • stel vooraf een ondernemingsplan op;
  • durf ook te snijden in het management;
  • zorg voor voldoende financiering en vergeet daarbij niet dat in het begin extra werkkapitaal noodzakelijk is;
  • laat onroerende en roerende zaken vooraf waarderen;
  • laat vooraf checken of het risico bestaat dat u als bestuurder aansprakelijk kunt worden gesteld (door de curator) – dit maakt een doorstart lastiger;
  • informeer die klanten en leveranciers die cruciaal zijn voor een succesvolle doorstart;
  • richt alvast een nieuwe B.V. op.
Dit zijn enkele aspecten die cruciaal zijn bij het succesvol doorstarten van (uw) een onderneming.

Advocaten van Haut Legal & Tax spreken de taal van ondernemers, corporate bedrijven en overheidsinstanties. Heeft u vragen omtrent reorganisaties, bel ons gerust op +31(0)23 – 531 0060

Heeft u een juridisch probleem?

Wij helpen u graag verder. Vul gerust onderstaan formulier in en wij bellen u z.s.m. terug. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten