Doorstart na faillissement

Gepubliceerd op: 06/08/2012

Nijverheidsweg 7
2102 LJ Heemstede
+31(0)23 – 531 0060

Hooghiemstraplein 167
3514 AZ Utrecht
088 20 60 600

info@hautlegal.nl

 
Haarlem

Kennemerplein 13D
2011 MH Haarlem
+31(0)23 – 531 0060

Leestijd: 2 minuten

Wat betekent failliet gaan?

Simpel gesteld betekent failliet gaan dat u de gang van zaken binnen uw bedrijf definitief niet meer in eigen hand heeft. De curator is de baas! Voor een doorstart heeft u de curator nodig en zulks niet in de laatste plaats omdat de onderhandelingen voor een doorstart met de curator (en veelal ook met de Bank als hypotheek- en/of pandhouder) plaatsvinden. Een doorstart kan juist hierop vastlopen aangezien deze factor moeilijk te beïnvloeden is. Een helder plan helpt wel.

Failliet gaan en een doorstart maken komt onder andere in beeld wanneer u als ondernemer voor een informele reorganisatie (herstructurering van bedrijfsactiviteiten en financiële herstructurering) geen tijd of geld meer heeft. Toch ziet u nog wel heil in het voortzetten van de onderneming, maar dan wel in afgeslankte vorm.

Doorstart maken

Vaststaat dat een succesvolle doorstart maar één keer kan en binnen een kort tijdsbestek dient plaats te vinden. Het bedrijf moet immers nadat het faillissement is uitgesproken blijven doordraaien. Voorkomen moet worden dat belangrijke klanten en leveranciers bij lang getreuzel overstappen naar uw concurrent of dat werknemers een andere baan aanvaarden.

Een paar belangrijke punten waarmee met een doorstart rekening moet worden gehouden zijn:

  • weeg de risico’s steeds goed af;
  • aarzel niet om specialisten in te schakelen, aangezien zij eerder in staat zijn een doorstart binnen een kort tijdsbestek te realiseren;
  • analyseer vooraf goed welke activiteiten het verlies hebben veroorzaakt en wat de renderende activiteiten zijn;
  • informeer vooraf key-medewerkers over de plannen voor een doorstart;
  • doe aan cherry-picking en neem enkel het personeel mee over die onmisbaar zijn in de aanvangsfase van de doorstart;
  • stel vooraf een ondernemingsplan op;
  • durf ook te snijden in het management;
  • zorg voor voldoende financiering en vergeet daarbij niet dat in het begin extra werkkapitaal noodzakelijk is;
  • laat onroerende en roerende zaken vooraf waarderen;
  • laat vooraf checken of het risico bestaat dat u als bestuurder aansprakelijk kunt worden gesteld (door de curator) – dit maakt een doorstart lastiger;
  • informeer die klanten en leveranciers die cruciaal zijn voor een succesvolle doorstart;
  • richt alvast een nieuwe B.V. op.

Dit zijn enkele aspecten die cruciaal zijn bij het succesvol doorstarten van (uw) een onderneming.

Wij staan u graag terzijde bij deze uitdaging. Ook daarbij kunnen wij vooraf met u goede (financiële) afspraken maken. Neem contact op met Janthijn Siebert op 0619934330 of mail naar janthijn@siebert-becker.nl

Interessant artikel?

Onze advocaten staan je graag bij! Vul je naam en telefoonnumer in en wij bellen z.s.m. terug.

Interessant artikel?

Deel dit artikel via onderstaande kanalen:
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Wij zijn Haut Legal Tax

Ons team bestaat uit een groep mensen die blij worden van hun werk en ook gewoon graag lol hebben in hun werk. Wij zijn onszelf. Wij zijn ook eigenwijs en dat houdt ons scherp.

Kom in contact
Door dit formulier te verzenden, ga je akkoord met de opslag én verwerking van jouw persoonsgegevens door HAUT Legal & Tax. Privacyreglement.
Expertisegebieden
Ondernemingen, aandeelhouders en bestuurder, Werkgever en werknemer
Leestijd: 4 minuten Startup Vaak is er binnen een Startup geen geld om werknemers te belonen of om nieuwe werknemers aan te trekken. Het beschikbare geld is namelijk simpelweg nodig voor de groei van de onderneming. Gelukkig bestaan er nog andere…
24-06-2021
Procederen
Leestijd: 3 minuten Procedure starten met steun Haut Legal Als een juridisch geschil niet meer met bemiddeling of onderhandelingen kan worden beslecht, omdat bijvoorbeeld partijen niet meer door één deur kunnen of omdat zij een zeker punt hebben bereikt waarop een principiële uitspraak van…
12-06-2021
Werkgever en werknemer
Leestijd: 2 minuten Inleiding Werkgevers verwerken persoonsgegevens van werknemers, denk hierbij aan salarisadministratie, personeelsdossiers etc. Sinds corona werkt een groot aantal werknemers thuis. Werkgevers willen daarom graag een oogje in het zeil houden. Voor werknemers kan dit ingrijpend zijn. Werkgevers zijn…
04-06-2021
Nieuws
Leestijd: < 1 minuut Siebert & Becker introduceert het product ‘Crisis 2012’. Een betaalbaar product voor bedrijven in zwaar weer bestaande uit een inventarisatie en een stappenplan. Daarvoor worden geen uurtarieven van 250 euro + doorberekend, maar geldt een vaste prijs van 1450 euro waarvoor wij twee dagen uittrekken…
06-08-2012
Ondernemingen, aandeelhouders en bestuurder
Leestijd: 2 minuten Door de corona-crisis zullen veel bedrijven moeite hebben om aan hun contractuele verplichtingen te blijven voldoen. Maar welke rechten en verplichtingen hebben partijen bij commerciële contracten in deze onzekere tijden? Is er sprake van overmacht? Een beroep op…
23-03-2020
Nieuws, Werkgevers & Werknemers
Leestijd: 2 minuten Per 1 januari 2012 is de vakantiewetgeving veranderd. Wat is er nou eigenlijk veranderd? De belangrijkste wijzigingen zijn dat voor de wettelijke vakantiedagen een (korte) vervaltermijn gaat gelden en dat voor de opbouw van (wettelijke) vakantiedagen geen onderscheid…
15-02-2012
Nieuws
Leestijd: 3 minuten Voor een werkgever die tenminste 20 werknemers wil ontslaan binnen 3 maanden wegens bedrijfseconomische redenen bevat de Wet melding collectie ontslag in artikel 3 lid 1 een meldplicht. De voorgenomen collectieve ontslagen dienen tijdig te worden gemeld aan de belanghebbende vakbonden…
15-02-2012
Nieuws
Leestijd: < 1 minuut Beste client, Wij zijn trots u als client te mogen bedienen. Met alle mogelijke zorg zullen we uw belangen zo goed mogelijk behartigen. Dat betekent dat we met u strijden voor het beste resultaat. Voor een up-to-date…
04-04-2012

MKB CONTINUÏTEITSSCAN

“HOE ZIET UW CONTINUÏTEIT ERUIT?”

Doe de gratis MKB continuïteitsscan! Voor de ene sector is Covid een zegen en voor de ander een drama. Laat onverlet dat door deze crisis er wellicht een nieuwe strategie gekozen moet worden. Welke kansen of bedreigingen heeft u? 

Siebert-Becker

Siebert & Becker is nu Haut Legal & Tax

Vanaf 3 maart 2020 gaat Siebert & Becker verder onder de naam HAUT Legal & Tax. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten