De informatieplicht van AliExpress

Gepubliceerd op: 16/02/2021

Nijverheidsweg 7
2102 LJ Heemstede
+31(0)23 – 531 0060

Haarlem

Kennemerplein 13D
2011 MH Haarlem
+31(0)23 – 531 0060

Utrecht

Hooghiemstraplein 167
3514 AZ Utrecht
+31(0)30 – 271 8844

info@hautlegal.nl

Leestijd: < 1 minuut

Veel producten worden, zeker nu, online aangeboden en verkocht. Dit heeft zo zijn voordelen. Maar ook bij online verkoop moet de verkoper zich aan bepaalde regels houden. Zo moet een online verkoper consumenten informatie geven over hun rechten. Dit geldt ook als deze ondernemer buiten Europa is gevestigd. AliExpress – gevestigd in China – biedt producten aan Europese consumenten aan, maar informeerde de consument onvoldoende. Het niet voldoen aan de consumentenwetgeving levert niet alleen oneerlijke concurrentie op, maar schaadt ook het vertrouwen van consumenten.

ACM heeft ervoor gezorgd dat AliExpress verbeteringen door gaat voeren. AliExpress verbetert haar platform en zal meer informatie geven aan de consument over zijn rechten bij de aankoop van een product. Er worden veranderingen aangebracht omtrent onder meer de bedenktijd, garantie en extra kosten.

Informatieplicht
Over welke onderwerpen informeert AliExpress consumenten vanaf 1 mei:
– Informatie over de verkoper (denk aan naam, adres, KvK-nummer (voor Nederlandse onderneming);
– Bedenktijd: de consument heeft recht op 14 dagen bedenktijd;
– Garantie: de wettelijke regels rondom garantie zullen worden vermeld en nageleefd;
– Klachtenprocedure: Waar kan de consument een klacht indienen;
– Extra kosten: voor producten die in Nederland worden ingevoerd (in het geval van AliExpress) moeten vaak belastingen of heffingen worden betaald.
– Ranking: Is er betaald om hoger te eindigen in zoekresultaten? Dan ben je verplicht dit te vermelden.

Niet alleen AliExpress is verplicht haar consumenten over deze onderwerpen te informeren. Deze regels gelden voor alle bedrijven die online verkopen aan consumenten.

Heb je vragen over bovenstaande? Stuur mij dan een e-mail via janneke@hautlegal.nl of bel naar 06 248 10 629. Ik denk graag met je mee!

 

Interessant artikel?

Deel dit artikel via onderstaande kanalen:
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Janneke Mobron

Advocaat sinds 2007 en partner, gespecialiseerd in mededingingsrecht, franchise-, agentuur- en distributie-overeenkomsten.

Kom in contact
Door dit formulier te verzenden, ga je akkoord met de opslag én verwerking van jouw persoonsgegevens door HAUT Legal & Tax. Privacyreglement.
Handel en contracten, Nieuws
Leestijd: 2 minuten Bij een overeenkomst van opdracht wordt afgesproken dat een partij een opdracht uitvoert (opdrachtnemer) voor een andere partij (opdrachtgever). De opdrachtnemer ontvangt hiervoor loon, maar gaat geen arbeidsovereenkomst aan met de opdrachtgever. Mag een opdrachtgever altijd opzeggen?Een opdrachtgever…
23-02-2021
Algemene Praktijk, Procederen
Leestijd: 2 minuten Conservatoir beslag is afgeleid van het woord ‘conserveren’, ook wel bewaren. Deze vorm van beslag is tijdelijk en de verzoekprocedure om verlof te krijgen voor het leggen van conservatoir beslag gaat over het algemeen vrij snel. Het komt…
17-02-2021
Siebert-Becker

Siebert & Becker is nu Haut Legal & Tax

Vanaf 3 maart 2020 gaat Siebert & Becker verder onder de naam HAUT Legal & Tax. 

HAUT Legal & Tax
HAUT Legal & Tax