De informatieplicht van AliExpress

Veel producten worden, zeker nu, online aangeboden en verkocht. Dit heeft zo zijn voordelen. Maar ook bij online verkoop moet de verkoper zich aan bepaalde regels houden. Zo moet een online verkoper consumenten informatie geven over hun rechten. Dit geldt ook als deze ondernemer buiten Europa is gevestigd. AliExpress – gevestigd in China – biedt producten aan Europese consumenten aan, maar informeerde de consument onvoldoende. Het niet voldoen aan de consumentenwetgeving levert niet alleen oneerlijke concurrentie op, maar schaadt ook het vertrouwen van consumenten.

ACM heeft ervoor gezorgd dat AliExpress verbeteringen door gaat voeren. AliExpress verbetert haar platform en zal meer informatie geven aan de consument over zijn rechten bij de aankoop van een product. Er worden veranderingen aangebracht omtrent onder meer de bedenktijd, garantie en extra kosten. Informatieplicht Over welke onderwerpen informeert AliExpress consumenten vanaf 1 mei:

  • Informatie over de verkoper (denk aan naam, adres, KvK-nummer (voor Nederlandse onderneming);
  • Bedenktijd: de consument heeft recht op 14 dagen bedenktijd;
  • Garantie: de wettelijke regels rondom garantie zullen worden vermeld en nageleefd;
  • Klachtenprocedure: Waar kan de consument een klacht indienen;
  • Extra kosten: voor producten die in Nederland worden ingevoerd (in het geval van AliExpress) moeten vaak belastingen of heffingen worden betaald;
  • Ranking: Is er betaald om hoger te eindigen in zoekresultaten? Dan ben je verplicht dit te vermelden.

Niet alleen AliExpress is verplicht haar consumenten over deze onderwerpen te informeren. Deze regels gelden voor alle bedrijven die online verkopen aan consumenten.

Heb je vragen over bovenstaande? Stuur mij dan een e-mail via janneke@hautlegal.nl of bel naar 06 248 10 629. Ik denk graag met je mee!

Heeft u een juridisch probleem?

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Onze advocaten staan u graag te woord.

Gerelateerde artikelen

Faillissement en herstructurering

Victor Kruit bij BNR Nieuwsradio

V.H.B. (Victor) Kruit is onlangs te gast geweest in de boeiende podcast ‘Onder curatoren’ van BNR Nieuwsradio. In deze aflevering duikt Victor diep in het intrigerende verhaal van Koopjedeal, van de opkomst tot de ondergang en de uiteindelijke doorstart. Victors vermogen om complexe juridische kwesties begrijpelijk en boeiend te maken

Lees verder »

Akkoord in faillissement

Wanneer een faillissement wordt uitgesproken, heeft (het bestuur van) de gefailleerde de mogelijkheid om verzet of hoger beroep in te stellen om het faillissement ongedaan te maken. Lukt dit niet en blijft het faillissement van kracht, dan is het aanbieden van een faillissementsakkoord een mogelijkheid om het faillissement te laten

Lees verder »

Aandeelhoudersgeschillen in een BV

Met enige regelmaat worden wij door aandeelhouders (die soms ook bestuurders zijn) van een besloten vennootschap (B.V.) benaderd met de vraag of wij hen kunnen bijstaan in een geschil dat zij hebben met hun mede-aandeelhouder(s) c.q. compagnon(s). De meeste punten waar aandeelhouders over van mening verschillen, betreffen de verdeling van

Lees verder »

Heeft u een juridisch probleem?

Wij helpen u graag verder. Vul gerust onderstaan formulier in en wij bellen u z.s.m. terug. 

HAUT Legal & Tax Advocaten
HAUT Legal & Tax Advocaten