Veel producten worden, zeker nu, online aangeboden en verkocht. Dit heeft zo zijn voordelen. Maar ook bij online verkoop moet de verkoper zich aan bepaalde regels houden. Zo moet een online verkoper consumenten informatie geven over hun rechten. Dit geldt ook als deze ondernemer buiten Europa is gevestigd. AliExpress – gevestigd in China – biedt producten aan Europese consumenten aan, maar informeerde de consument onvoldoende. Het niet voldoen aan de consumentenwetgeving levert niet alleen oneerlijke concurrentie op, maar schaadt ook het vertrouwen van consumenten.
ACM heeft ervoor gezorgd dat AliExpress verbeteringen door gaat voeren. AliExpress verbetert haar platform en zal meer informatie geven aan de consument over zijn rechten bij de aankoop van een product. Er worden veranderingen aangebracht omtrent onder meer de bedenktijd, garantie en extra kosten. Informatieplicht Over welke onderwerpen informeert AliExpress consumenten vanaf 1 mei:
- Informatie over de verkoper (denk aan naam, adres, KvK-nummer (voor Nederlandse onderneming);
- Bedenktijd: de consument heeft recht op 14 dagen bedenktijd;
- Garantie: de wettelijke regels rondom garantie zullen worden vermeld en nageleefd;
- Klachtenprocedure: Waar kan de consument een klacht indienen;
- Extra kosten: voor producten die in Nederland worden ingevoerd (in het geval van AliExpress) moeten vaak belastingen of heffingen worden betaald;
- Ranking: Is er betaald om hoger te eindigen in zoekresultaten? Dan ben je verplicht dit te vermelden.
Niet alleen AliExpress is verplicht haar consumenten over deze onderwerpen te informeren. Deze regels gelden voor alle bedrijven die online verkopen aan consumenten.
Heb je vragen over bovenstaande? Stuur mij dan een e-mail via janneke@hautlegal.nl of bel naar 06 248 10 629. Ik denk graag met je mee!